‘Jagalah ALLAh, Allah pasti menjagamu!’


Trima KaSeH Sumer... (^.^)

Tuesday, May 24, 2011

kawan saya dah nampak saya pakai niqab! ayookkk..


Assalamualaikum...

sory la yer sape2 yang try bukak tapi tak dapat. saya simpan dlu kaci suspen.heee..

minggu lepas kt tv ader cerita MAUT. kt astro oasis. (tp sepatutnya tak leh tgk tv).... cerita tu sangat menginsafkan.. dia tunjuk real sangat perempuan kena seksa dalam neraka.. rambut terbakar.. pastu bila makan n minum air yg kat tanah kt neraka tu kuar ulat yg sangat banyak dari mulut pompuan tu.. Allah... takotnyer la.. cuba bayangkan kita kat tempat tu. nauzubillah... moga Allah bagi hidayat kepada para pelakon, penerbit, krew2 dan sume yang menonton rancangan tu. insyaallah.. amin..

semasa dan lepas tengok cerita tu, saya berdiskusi dengan housemate. dia sampai terdiam tengok cerita tu.. moga Allah pilih housemate saya juga untuk buat usaha agama.. asbab cerita tu saya  bertekad untuk pakai niqab! tutup aurat sempurna. tak nak masuk neraka. tak nak kena azab macam tu.

housemate tahu saya berniqab

esok nya ader pasar malam kt area umah saya nie.. ktorang memang slalu pegi lepas balik keje. semalam kn saya bernekad nk pakai niqab mase kuar. jadi saya pon malas nk melayan nafsu dan syaitan yang dok bisik macam-macam.

klu Allah dan tetapkn benda nk jadi kita dok pk 800 kali sehari pon dia akan jadi gak. btol tak?

jadi lepas balik keje saya cakap kt housmate saya nie balik jap. (biasa trus g jer) dia tanya nape. saya cakap nak salin baju. die cakap watpe nyer.. kan dah sopan tu. haish, tak paham lak dia nie. jadi pergi la pasar malam tu tak berniqab. tapi saya tutup muka ngn tangan.keh3.. macam muka berparut lak. so plan hari nie tak jadi...

esok nya..
hari cuti... hari sabtu... 
saya dan romate nak g brekfast kt luar. kat nasi dagang ubai. orang cakap cni sedap.. jadi hari ni perbaharui azam nak pakai niqab mase kuar. jadi lepas siap2.. saya masuk kete dlu..berniqab. then masa housamate saya nak masuk kete nak tahu reaksi die aper? haaa.. jeng jeng jeng..

mata dia yg kne fokus dlu. bukaan nya amat besar dari biasa.hehhe.. soalan pertama dia. abes tu cane nak makan?hehehe.. saya cakap r.. saya biasa dah. ceeyy.. poyo jer ayat.
housemate : kt umah pakai gni gk ker?
saya          : kadang-kadang pakai tapi depan mak tak pakai lagi.. tapi klu kuar ader pakai gak
housemate : nape lak? mak tak suka ker? tak kan la dia tak suka
saya          : bukan tak suka.. mungkin dia suka tapi saya tak sedia lagi. akak jangan terkjut lak. akak ok x?
housemate : akak ok jer.. ikot awk la.. saya tak kesah.

heee... satu penerimaan yg baik nmpak nyer.. Allah tolong kan?  tapi masa dalam kete dia diam jer.. mase lepas makan baru r die baru stat bercakap blk. akak nie klu die dan bercakap susah nk jumpa noktah.hee.. dan saya suka cakap pasal agama kat dia. respon yg baik. doa hidayat untuk dia ye kawan-kawan.

saya ada tanya dia.. kalu saya pakai macam nie mase kuar ngn kawan-kawan lain cne?

die cakap, semua nya terpulang pada awak. haaa... satu jawapan yang mntap dan penuh berisi.

ops lupa nak gtau.. housamte saya nie juga sama tempat keje ngn saya. n sorg lagi kje kt tempat lain..  tapi masa kejadian nie sorg jer yg ader..

lepas tu ktorang g jalan2.. g pantai.. g hulu pahang. dan dia dah ok.. haa.. mase nk g pasar terserempak ngn sorg colleague pompuan ktorang.. tapi dia tak pandang saya. alhmdullilah.. heee.. 

mase g singgah kedai kt umah lak terserempak lagi ngn sorg colleague laki. tak sempat nk nyorok. saya nyorok blakang housamate saya jer.haha.. mcm la dia tak nampak. tapi tak tahu la die kenal ker x.huhu...

okey.. abes kisah pertama.  


LULUS

kawan matrik tahu saya berniqab

esoknya..
hari ahad..
semalam kawan matrik saya msg ajak g mersing. tapi saya tak dapat g. maklumla ujung2 bulan nie.. n kete lak tak bape sihat. jadi dia yang datang cni. haa.. mase nak amik die saya nak berniqab gak. tak kira! hahha..

saya amik dia kat stesen shell. mase saya sampai n lepas dia tengok kete saya ok lagi.. bila saya dah makin dekat mata dia terus terbeliak..hehehe.. memang muka terkejuut cam tgk antu mak limah.keh3.. dia masuk jer dia cakap. ingat kan taliban mana tadi.hahhaa.. klakar tol. n die tnyer ni pakai kehendak sendri ker ader orang suruh. heee.. macam2 lagi soalan dia tapi lupa la plak...

n kawan saya nie pon ok jer.. dia nie roomate saya mase kt matrikulasi.

jadi sume nyer ok jer..

lepas amik kawan saya nie n blk umah jap,makan2.. pas asar kitorang g jalan-jalan kt megamall. naik kt tempat parking yg pusing2.. n sepanjang tu saya berniqab jer. saya ajak diorg g tgk wayang. diorg cakap " pakai macam ni nak tengok wayang lak" hehehe.. sje jer test.

diorg nak g makan mc'd, diorg ingat saya tak ok. housemate saya cakap " org lain yg pakai cmni boikot mc'd, awk lak datang makan kt cni" saya pon cakap " saya sokong jer diorg" hahah... 


LULUS
 dan saya juga dapat hadiah! Allah bagi melalui kawan matrix saya nie..

nak tengok?

sweet tak?hehe.. dah lama tak dapat benda2 gni. ader muzik tau


 kawan-kawan lain yang juga ader blog

 kawan-kawan dan students saya seperti anis,linda dan ain ( UMT), kak tie dan aisyah (KTD), nada (MMP) dan lain-lain juga ada memfolow blog nie. tapi tak tahu r diorg baca ker tak.heee..

klu Allah nk org tahu, tahu jugak kan? lambat ngan cepat jer.. yang penting pakai ni sebab aper?


LULUS/BELUM LULUS (tidak dapat d kenalpasti lagi)


bagi sesiapa yang baru-baru nak berjinak-jinak pakai niqab.. tak yah pikir banyak.. kawan-kawan atau sapa2.. mula2 memang diorg macam pelik. tapi masa sekali tu jer kita mujahadah. bila dah banyak kali kita pakai diorg dah biasa, diorang tak cakap pape r.. yakin dengan Allah.. mungkin diorang lak yang jadi pemangkin semangat kita. kita tak tahu Allah nk bagi apa kat kita kan?

dan mengenai layak atau tidak, jangan rasa begitu yer kawan-kawan.. kita sebenarnya tak payah pk benda tu sume.. sebab kita memang kena pakai mcm tu.. mmg pakaian kita sepatutnya macam tu.. jadi tak timbul lagi la hal "aku tak layak la.." sape la aku nk pakai mcm tu, smyg pon tak kyusuk lagi, iman lemah lagi" dan lain-lain lagi...

haa... dan satu lagi saya nk share.. bulan nie Allah bagi saya banyak hadiah. dari student dan juga dari kengkawan




i love shoes!
so Allah bagi kasut adidas ni bcoz im an advisor for go kart team 20 . thax Allah =) 
yang ni dapat lepas balik g nusrah kt taiping aritu.hee.. cantik x? tapi agak mencapap sebab kaler merah.hee...

saya juga suka pink!

yang ni plak pencil case student saya bagi 2,3 hari lepas. barang ini exclusive from Vietnam tau.heee.. nak adiah jugak? jadi la cikgu.hehehe... eh silap, mintak la ngn Allah =)




sape takder kalendar buleh tgk cni
kalendar



















kalendar yang comel nie pulak kawan sekerja yang bagi. cute kan? saya tak der cam beriya sangat suka upin ipin tapi layan jer la..heee.. even dapat kalendar ni tengah-tengah tahun tapi kena syukur gak tau.. sebab Allah yang bagi. klu tak syukur tak takot Allah tarik balik nikmat? haaa.. tak tahu


niKmaT maNa Lagi yang kaMu duStaKan?



16 comments:

  1. Assalamualaikum dek,amboi2 banyaknye dapat hadiah,ramainye kekawan2 yang cayang awak ek,:),akak pakai first time niqab,apabila 2 ur 3 kali lepas pi taalim,lepas raya 2008,terus pakai niqab,walhal belum penah keluar masturat lagi,itulah hidayah Allah,siapa yang boleh sangkakan..tiada sesuatu yang mustahil bagi Allah,then..this holiday school...akak akan keluar untuk kali pertama...hehehe bedebar2nya,sebab keluar dengan masturat yang akan tak kenal,27hb terbang balik semenanjung,minta doanya ye.

    ReplyDelete
  2. SALAM...AWK...

    TAHNIAH2..ALLAH BG KEKUATAN KAT AWK UTK BERNIQAB..DOA TUK SY JGK ISTIQOMAH MCM AWK..INSYAALLAH..

    ReplyDelete
  3. kalau malu nak pakai niqab ingat allah dan ingat citer kesah anak anjing dgn pencuri dalam N3 saya

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah...

    kalau nak hadiah lagi, nanti saya bagi hadiah niqab.. (",)

    ReplyDelete
  5. kak marina ali :
    wslm kak.. waa.. best nyer akak dpt kekuatan pakai niqab jz lps 2 kali jer g tklim. saya tak kuat macam akak.. nafsu byk lagi dalam hati =(
    alhmdullilah akak nk kuar dah? bestnyer.. moga Allah mudahkn urusan akak.. dari stat kuar umah sampai la balik umah balik. go AKAK!! =)

    kawan-kawan takde la sayang sgt pon.. diorg nk bodek kot.hehhe.. astaqfirullah sangka buruk lagi -.-'


    ayu:
    heee.. awk pon dah tak lama kan nak pakai jugak.. kita sama-sama doa la moga istiqomah kt mane juga =)

    pacik musa:
    a'ah la kn pacik, saya pon kne inng balik cerita tu ble rse iman lemah n rse mcm tak nak pakai. nauzubillah..

    tuan fuad:
    hehee.. bestnyer ader org nk bagi hadiah.hee..
    kemsalam kat ahlia tuan yer =)

    ReplyDelete
  6. owh, selamat2.
    kelantan kan?
    biasa dah org pakai purdah.
    kem salam kat "teeeettt" ye,heh

    ReplyDelete
  7. moga2 Allah bagi kekuatan untuk istiqamah.. setiap amalan pentingnya istiqamah..

    ReplyDelete
  8. suka dengan cerita ni...cerita yg menarik,zai.. perjuangan cinta zai yg tidak merugikan dunia juga akhirat.........teruskan usaha lagi..chaiyokk... atiqah ikah....

    ReplyDelete
  9. Kak Zai, pqa tak sabar ni balik nak jumpa akak..
    Jumpa semua2 lah^^

    ReplyDelete
  10. Istiqomah ye ahlia teeeeeetttt..hehe.

    ReplyDelete
  11. dah follow mestilah bace.. :p

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...

    buat ijmi:
    org kelantan biasa jer pkai purdah. saya ni jer blom biasa.uhuk
    kemsalam? insyaallah...hee

    wafi:
    benar tu tuan..

    dari istiqomah dtgnyer ikhlas. btol x?

    atikah:
    haa.. ader pon kamu.hehe..
    terima kasih ikah sudi singgah cni.

    insyaallah..terima kasih nasihat itu.. moga cinta kita cinta yg sama =)

    pqa:
    kzai pn xsabar nk jumpa kamu.mesti kamu xsabar kn nk tggu hari itu =p

    menusuk hati:
    insyaallah.. semoga saya tidak tertusuk lagi.wuhu..

    anis:
    haha.. mg bc upenyer.. keh3.. tq cek anis sayam

    ReplyDelete
  13. baca je...semoga aku diberi kekuatan untuk berhijrah macam ko...amin~~

    ReplyDelete
  14. Comey la kakngah sayer ni.. kiut2... :) org yg bertudung lebih cantik, org yg berniqab lebih3 lagi cantik, ahaksz,, -af comeyy-

    ReplyDelete
  15. alhamdulillah..
    teringin gk pkai..
    tp blum kuat lg..
    bleh bg ke alasan cmtu..hmm

    ReplyDelete
  16. linda:
    amin amin amin..

    meh la.. aku nk ader teman.

    af comey ker?hehe
    hmm.. comey kan yg pkai purdah.aii. ckp kt dri sndri ker tu?hehe

    liyana:
    nak pakai gak? jom2!!
    kekuatan akan datang ble kte mujahadah.
    doa ngn Allah mintak Allah bagi taufiq utk kita amal sunnah sampai akhir hayat.
    =)

    ReplyDelete

awak best!!