‘Jagalah ALLAh, Allah pasti menjagamu!’

Trima KaSeH Sumer... (^.^)

Saturday, July 24, 2010

kenapa tak ape-ape kan saya?

Kisah benar ini berlaku di US.


Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang
bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam
perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan
yang diambil pula agak tersorok dan
tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat,
berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa
takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan
bersaorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong
itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak
sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca
ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar
Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu
bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib
baik lelaki itu buat tidak endah dan
perempuan ini selamat sampai ke
rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki
yang tidak dikenali dekat lorong yang
dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih
yang dia lihat semalam adalah perogol
itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek
melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut
walhal dia keseorangan di masa tu,
tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak
tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta
kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol
tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke
tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar
penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat
Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi
yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut
segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan
memelihara kita. Wanita tadi
pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga
batas-batas yang ditetapkan Islam.
Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga
hambaNya yang sentiasa ingat akan
diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat
memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku...
semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat...
sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari
kejahatan syaitan yang di rejam…….

Wednesday, July 21, 2010

yA ALLAH

YA ALLAH.....

AKU MAHU KELUAR KE JALAN MU... SEPERTI SAHABIAH YG TERDAHULU...

MUDAHKAN YA ALLAH....

KAU PEGANG SEGALA-GALANYA....


(doa kt cni lak. xder kejayaan)

Thursday, July 15, 2010

Sedikit cerita nusrah Jemaah Masturat Sri Langka

          Alhmdulilah syukur kehadrat Ilahi yang telah memilih sy utk ke nusrah jemaah masturat Sri Langka dari 4hb July sehinggalah 11hb July baru-baru ini.. ini adalah pengalaman pertama sy mengikuti nusrah jemaah.. Jemaah Sri Langka nie kuar masturat 2bulan dan ader 5 pasang.

              Subhanallah.. majlis itu penuh dgn kasih sayang.. mase mula2 sy g kt umah kak nor kt pengkalan chepa. semuanya bermula d citu. terkejut dn terpengun dgn sume yg datang pakai purdah dan ader yg tutup sume muke.. culture shock jap. sume org tkjut ader org br.sume tnyer nie ahlia spe..huhu.. agak segan gk mula2... mse br smpai jemaah tgh baca ta'lim n mse pkl 5 stengah stat bayan. ader org laki bayan kt luar rumah, dalam umah pkai speker. dalam hati sy cakap, maju gk org2 tbligh nie...hehe.. lps bayan ader makan2.. n lps magrb lak ader muzakarah.. best dgr muzakarah. jemaah sri langka cakap pastu k.siti translate.. lps muzakarah, sy kne ikram.. mmg kne basuh bersih r.. die cakap Allah tilik hati kita dgn 70tilikan dan dgn pnuh pndangan rahmat sbelom pilih kita dth mjlis nie. subhannallah.. nk pecah dada rse.. n macam2 lg r diorg ckp pasal kelebihan kuar jln Allah dan pasal akhirat.... subhanallah..subhanallah.... Maha Besar Allah.. (sy sgt ske majlis nie) ..... lps isyak makan lg. ni 1st tym sy makan nasi dlm talam.. makan rmai2... sy suke...balik pkl 10lebih...insyaallah esk g lg..

 Insyaallah azam kuar masturat kt Sri Langka nnti

           2hari d rumah k.nor then pindah kt umah kak ayu. dkt je ngn umah sy.. hari nie muzakarah cakap pasal hak2 jiran.. Kalau kita nk bina umah lagi tinggi dari rumah jiran, kita kne mintak keizinan jiran kita dlu. sbb takot rumah kita mnghalang angin dari sampai ke rumah jiran. Subhanallah.. begitu besar hak jiran. dan ader satu cter nie ader seorang jiran yg bukan islam die saje nk sakitkan hati jiran die yang muslim nie. Dia telah salurkan paip najis dari bilik air die ke rumah jirannya yang muslim nie.. tapi muslim nie ttp bersabar... klu ader najis, die bersihkan.. buang kotoran tu.. dan xpernah sekalipon merungut atau memarahi jirannya ituu... Dia bersabar selama 12tahun! masyaallah... sampai lah satu ketika tu jirannya yang non-muslim nie berasa hairan, "btol ke paip aku dah salurkan ke rumah sbelah. npe die xmarah lak" sambil garu-garu kepala. pastu dgn xpuas hatinya die pon pergi la bertanya kepada jiran sebelah.

                  jiran non-muslim : "Ada ke tak saluran najis masuk umah awk?.
                  jiran yg muslim    : "ader... "
                  jiran non-muslim  : "bape lme?"
                  jiran yg muslim    : "12tahun"

punye la terkejut gler si org non-muslim.. die pon masuk islam dgn asbab sifat ikram dan penyabarnya jirannya yg muslim ini... Subhanallah.... bleh ker kita cmtu? klu kucing die lalu dpn umah kita pon kte nympah kan? (bkn kita, org lain).

Jemaah dk umah k.nor 3hari.. hari last jemaah yg masak. sedappp.... hingga menjilat jari. (mmg kne jilat jari pon.sunnah kn) diorg masak kuah dal, pastu ader smbl wat ngn kelapa + asam limau ++, ish, mmg sedap r.. katenyer kak siti (jemaah nusrah) "zainab nie bleh kuar g India nh, sume bleh makan" insyaallah.. amin.. hehe..

pastu lepas umah k.nor g berek 12 lak. umah spe nth.xingt... 2hari kat sne dan lepas tu g kubang kerian blk. lagi dekat ngn umah sy..saya bawak mak g dgr bayan atas permintaan jemaah dan selepas beberapa kali sy menolak permintaan diorg. sbb segan n takot mak terkejut.. mase dah sampai umah yg ader jemaah tu, mak terkejut, mak xth pon nie umah org tabligh, n nie majlis org tbligh.. die ckp die takot ngn bnder2 pelik nie...huhu.. sy ajak mak masuk n seperti biasa sifat2 jemaah yg pnuh kasih syg tlh peluk cium mak tp mak nmpak xselesa.. pastu mase bayan xth la mak dgr ke x, die mcm xberi perhatian. Bayan macam biasa ckp pasal syurga, ckp pasal akhirat yg kekal abadi. dunia hanya sementara... then lepas bayan ader jemaah n trnslator dtg ikram mak. mak pon ckp la die slalu g dgr cramah tok guru nik aziz stiap jumaat. n bla bla bla... jemaah srh tggu blk malam.. pastu mak ckp xleh. sbb ayah ader..

pastu jemaah ckp, lps anta mak, zainab bleh la dok cni kn? pastu mak cakap xleh gak.sbb ayah die br blk =(

(sbelom nie/smggu lps mak g kl dn ayah dok umah kakak, so sy bleh la sy blk mlm)

uwaaaa....sedey gler.. lps mkn kueh sket2..ktorg pon blk. dlm kete mak ckp la, klu nk g blajar g ari jumaat, ader ustzah ngaja best.. ngaja doa2 sume.. tp sy diam jer.. dlm hati macam2 mnjawab.huhu... so mlm tu xdpt la sy dgr muzakarah dn mkn dlm talam bersama jemaah2.. sedih yg teramat.. sgt.... sy dok dlm blk xkuar2 smpai la g kje pagi esknyer...

      Esoknya sy bertekad even mak xbg sy tetap nk g kt jemaah.. bkn sng nk jmper diorg. n arini last diorg ader kt kawasan kota bharu nie.lps nie g area Tumpat lak.... sy pon dgn semangatnya balik awl dan dh berjanji nk g ngn kak siti kt jemaah. ble balik umah, masuk je umah mak trus mmbebel. "npe dah berenti wat tusyen? budak2 tu br nk pndai.. xwat tusyen sbb nk g kt tempat tu la tu. xyah la pegi ke sne lagi.org lain sume xwat, die je sorg yg pelik" myb mak takot sy jd mcm diorg kot nnti, pakai purdah. pastu sy pon trus amk barang2 g masuk bilik. sbelom masuk blk sy smpt mnjawab "org bknnyer g disko pon! sume xleh. org bkn nyer hentikan trus tusyen tu, rehat kjp jer"    dpt dosa free..huhu... ble dah masuk blk tu mksudnyer esok la br kuar..huhu... menangis sorg2 mengenang nasib diri. cewahhh! ni sume dugaan dari Allah. klu btol2 hambNya nk wat kje Nabi s.a.w nie.. dia akan d uji sbb nk btol2 teguhkan iman. dalam blk tu sy terfikir, xcaya je rase sy wat mcm sahabiah dlu buat. ikot jejak diri diorg. masyaallah... sgt hebat percaturan Allah. aku bersyukur Kau telah memilihku Ya Allah.. so berlalu la sehari tanpa nusrah jemaah. mlm tu, k.siti kol ajak g jmper jemaah sbelom diorg pindah g umah lain. k.siti ajak g pagi sbelom sy g kje...

husband diorang cam ker isteri masing.masing?

        Pagi esknyer alhamdulillah Allah izinkan sy g jmper jemaah jap.sy ske dan diorg pon ske jmper sy. kami pluk cium dan sy dapat mkn pagi d sne..hehe.. lps tu diorg ikram sy..ckp srh sabau dan doa byk2 moga Allah pilih mak juga... mse salam nk blk.. sy nanges... sedih nk tggl diorg n sedih sy dh xleh g ikot jemaah lg.... diorg pon nanges gk.. insyaallah.. ader rezeki jmper lg.

       Tapi Allah maha kuasa, Allah pegang segala-galanya, d langit atau d bumi. Allah pilih sy lg utk g nusrah jemaah kt Wakaf Bharu. walaupun jauh cket tp sbb Allah dh pilih, sume jd mudah... smalam (14july) sy, cik yah, ank k.siti 3 org dan k.siti sme2 g kt jemaah. Jemaah Sri Langka gk.Alhmdulillah... kak siti ckp mse yg sy xleh g kt jemaah tu, diorg tnyer psl sy. k.siti ckp, zainab xleh dtg dh kt jemaah.huhu... cm malu pon ader.. dh nanges2 tp jmper blk.huhu... Subhanallah.. mmg xrugi g majlis nie..byk kelebihannya.. mase bayan cakap pasal kelebihan nusrah jemaah :
  • Allah pandang dgn 70 kali pandangan rahmat dan kasih syg sebelum memilih kita utk menghadiri majlis ini.
  • Barangsiapa berada di jalan Allah walaupun dalam masa sesingkat 1 perahan susu unta, maka wajib baginya SYURGA. 
  • Jemaah yang keluar ibarat org Muhajirin dan org yang nusrah jemaah ibarat org Ansar. Dan org Ansar mendapat pahala seperti pahala org Muhajirin. dan 1 subhanallah yg d ucapkn oleh org yg sedang kluar d jln Allah sama seperti 49milion kali ganda pahala.
  • Rasulullah doa kpd Allah supaya mmberkati org Ansar, berkati org Ansar, berkati org Ansar dan berkati keturunan org Ansar. dan Rasullullah berdoa supaya kubur baginda bersama-sama dgn org Ansar.
Nusrah jemaah kali ini adalah yg terakhir utk sy dgn jemaah Sri Langka nie..(tp klu Allah pilih smpai ke Machang pon sy g) lps nie diorg g Machang dan lps tu g KL n balik Sri Langka. kesempatan nie sy cedok byk2 ilmu diorg. diorg ajar sy bacaan yg perlu d baca dlm soat hajat yg  2 rakaat dan 4 rakaat, doa2 yang perlu d amalkn, belajar amal sunnah dan macam2 lagi.sangat banyak manfaat yg sy perolehi dari diorg.. mmg xdapat klu stakat masuk kuar kuliah.  

DENGAN SEDIKIT PENGORBANAN ALLAH AKAN BAGI KEFAHAMAN.

           Moga Allah akan pilih kita lagi utk nusrah jemaah, jemaah2 lain dan Moga Allah istiqomahkan kita dalam usaha ini..INSYAALLAH...

Tuesday, July 6, 2010

dosa yang lebih besar dari zina




Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaiannya yang serba hitam menandakan bahawa dia berada dalam duka cita yang mencekam. Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya. Tanpa rias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang tengah meruyak hidupnya.

Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s. Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan salam. Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala dia berkata,

"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya, Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."
"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s terkejut.
"Saya takut mengatakannya." jawab wanita cantik.
"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.

Maka perempuan itupun terpatah bercerita,
"Saya ......telah berzina."

Kepala Nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan,
"Dari perzinaan itu saya pun......lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya....... Cekik lehernya sampai......tewas", ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang dia mengherdik perempuan tersebut.

"Nyah kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku karena perbuatanmu. Pergi!"...teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata karena jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terhantuk-hantuk ke luar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan. Ia tak tahu harus ke mana lagi hendak mengadu. Bahkan dia tidak tahu mahu dibawa ke mana lagi kakinya. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya?





Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahawa sepeninggalnya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa. Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,

"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertobat dari dosanya?

Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?" Nabi Musa terperanjat.

"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina Dan pembunuh itu?" Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.

"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"
" Ada !" jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu?" tanya Musa kian penasaran.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina.




Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.

Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya. Berarti mereka seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya. Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman didadanya dan yakin bahwa Allah itu berada di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan : Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi Dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, Kemudian dia mengqadanya, maka dia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub. Satu huqub adalah delapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 Hari, sedangkan satu Hari di akhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.Dasyatnya azab neraka.

Wallahu'Alam

ihsan dari facebook : http://www.facebook.com/home.php?#!/notes/ana-aisyah/dosa-yang-lebih-besar-dari-zina/409303169897

Sunday, July 4, 2010

~Ayatul Mahabbah~
بسم الله الرحمن الرحيم.. قل اءن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفرلكم ذنوبكم..والله غفوررحيم.. 
 (SURAH ALI-IMRAN:31)"

Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
...Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagiaan antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...

Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup ini...
Ke tepian yang sejahtera dan abadi...
Maka jodohkanlah kami...

Tetapi ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan dia bukan milikku...
Bawalah dia jauh dari pandanganku...
Jauhkanlah dia dari ingatanku...
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Menolak bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja yang merah...
Agarku sentiasa tenang...
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu...
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan...
Adalah yang terbaik untukku...
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui...
Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini...

Ya Allah...
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan di akhirat...

Ya Allah...
Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini...
Janganlah Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini maupun di akhirat...
Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran...

Ya Allah...
Kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau ridhai...
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah...

Ya Allah...
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat...
Dan peliharalah kami dari azab api neraka...


AMIN... AMIN... AMIN... Ya rabbal 'aalamin