‘Jagalah ALLAh, Allah pasti menjagamu!’

Trima KaSeH Sumer... (^.^)

Thursday, July 15, 2010

Sedikit cerita nusrah Jemaah Masturat Sri Langka

          Alhmdulilah syukur kehadrat Ilahi yang telah memilih sy utk ke nusrah jemaah masturat Sri Langka dari 4hb July sehinggalah 11hb July baru-baru ini.. ini adalah pengalaman pertama sy mengikuti nusrah jemaah.. Jemaah Sri Langka nie kuar masturat 2bulan dan ader 5 pasang.

              Subhanallah.. majlis itu penuh dgn kasih sayang.. mase mula2 sy g kt umah kak nor kt pengkalan chepa. semuanya bermula d citu. terkejut dn terpengun dgn sume yg datang pakai purdah dan ader yg tutup sume muke.. culture shock jap. sume org tkjut ader org br.sume tnyer nie ahlia spe..huhu.. agak segan gk mula2... mse br smpai jemaah tgh baca ta'lim n mse pkl 5 stengah stat bayan. ader org laki bayan kt luar rumah, dalam umah pkai speker. dalam hati sy cakap, maju gk org2 tbligh nie...hehe.. lps bayan ader makan2.. n lps magrb lak ader muzakarah.. best dgr muzakarah. jemaah sri langka cakap pastu k.siti translate.. lps muzakarah, sy kne ikram.. mmg kne basuh bersih r.. die cakap Allah tilik hati kita dgn 70tilikan dan dgn pnuh pndangan rahmat sbelom pilih kita dth mjlis nie. subhannallah.. nk pecah dada rse.. n macam2 lg r diorg ckp pasal kelebihan kuar jln Allah dan pasal akhirat.... subhanallah..subhanallah.... Maha Besar Allah.. (sy sgt ske majlis nie) ..... lps isyak makan lg. ni 1st tym sy makan nasi dlm talam.. makan rmai2... sy suke...balik pkl 10lebih...insyaallah esk g lg..

 Insyaallah azam kuar masturat kt Sri Langka nnti

           2hari d rumah k.nor then pindah kt umah kak ayu. dkt je ngn umah sy.. hari nie muzakarah cakap pasal hak2 jiran.. Kalau kita nk bina umah lagi tinggi dari rumah jiran, kita kne mintak keizinan jiran kita dlu. sbb takot rumah kita mnghalang angin dari sampai ke rumah jiran. Subhanallah.. begitu besar hak jiran. dan ader satu cter nie ader seorang jiran yg bukan islam die saje nk sakitkan hati jiran die yang muslim nie. Dia telah salurkan paip najis dari bilik air die ke rumah jirannya yang muslim nie.. tapi muslim nie ttp bersabar... klu ader najis, die bersihkan.. buang kotoran tu.. dan xpernah sekalipon merungut atau memarahi jirannya ituu... Dia bersabar selama 12tahun! masyaallah... sampai lah satu ketika tu jirannya yang non-muslim nie berasa hairan, "btol ke paip aku dah salurkan ke rumah sbelah. npe die xmarah lak" sambil garu-garu kepala. pastu dgn xpuas hatinya die pon pergi la bertanya kepada jiran sebelah.

                  jiran non-muslim : "Ada ke tak saluran najis masuk umah awk?.
                  jiran yg muslim    : "ader... "
                  jiran non-muslim  : "bape lme?"
                  jiran yg muslim    : "12tahun"

punye la terkejut gler si org non-muslim.. die pon masuk islam dgn asbab sifat ikram dan penyabarnya jirannya yg muslim ini... Subhanallah.... bleh ker kita cmtu? klu kucing die lalu dpn umah kita pon kte nympah kan? (bkn kita, org lain).

Jemaah dk umah k.nor 3hari.. hari last jemaah yg masak. sedappp.... hingga menjilat jari. (mmg kne jilat jari pon.sunnah kn) diorg masak kuah dal, pastu ader smbl wat ngn kelapa + asam limau ++, ish, mmg sedap r.. katenyer kak siti (jemaah nusrah) "zainab nie bleh kuar g India nh, sume bleh makan" insyaallah.. amin.. hehe..

pastu lepas umah k.nor g berek 12 lak. umah spe nth.xingt... 2hari kat sne dan lepas tu g kubang kerian blk. lagi dekat ngn umah sy..saya bawak mak g dgr bayan atas permintaan jemaah dan selepas beberapa kali sy menolak permintaan diorg. sbb segan n takot mak terkejut.. mase dah sampai umah yg ader jemaah tu, mak terkejut, mak xth pon nie umah org tabligh, n nie majlis org tbligh.. die ckp die takot ngn bnder2 pelik nie...huhu.. sy ajak mak masuk n seperti biasa sifat2 jemaah yg pnuh kasih syg tlh peluk cium mak tp mak nmpak xselesa.. pastu mase bayan xth la mak dgr ke x, die mcm xberi perhatian. Bayan macam biasa ckp pasal syurga, ckp pasal akhirat yg kekal abadi. dunia hanya sementara... then lepas bayan ader jemaah n trnslator dtg ikram mak. mak pon ckp la die slalu g dgr cramah tok guru nik aziz stiap jumaat. n bla bla bla... jemaah srh tggu blk malam.. pastu mak ckp xleh. sbb ayah ader..

pastu jemaah ckp, lps anta mak, zainab bleh la dok cni kn? pastu mak cakap xleh gak.sbb ayah die br blk =(

(sbelom nie/smggu lps mak g kl dn ayah dok umah kakak, so sy bleh la sy blk mlm)

uwaaaa....sedey gler.. lps mkn kueh sket2..ktorg pon blk. dlm kete mak ckp la, klu nk g blajar g ari jumaat, ader ustzah ngaja best.. ngaja doa2 sume.. tp sy diam jer.. dlm hati macam2 mnjawab.huhu... so mlm tu xdpt la sy dgr muzakarah dn mkn dlm talam bersama jemaah2.. sedih yg teramat.. sgt.... sy dok dlm blk xkuar2 smpai la g kje pagi esknyer...

      Esoknya sy bertekad even mak xbg sy tetap nk g kt jemaah.. bkn sng nk jmper diorg. n arini last diorg ader kt kawasan kota bharu nie.lps nie g area Tumpat lak.... sy pon dgn semangatnya balik awl dan dh berjanji nk g ngn kak siti kt jemaah. ble balik umah, masuk je umah mak trus mmbebel. "npe dah berenti wat tusyen? budak2 tu br nk pndai.. xwat tusyen sbb nk g kt tempat tu la tu. xyah la pegi ke sne lagi.org lain sume xwat, die je sorg yg pelik" myb mak takot sy jd mcm diorg kot nnti, pakai purdah. pastu sy pon trus amk barang2 g masuk bilik. sbelom masuk blk sy smpt mnjawab "org bknnyer g disko pon! sume xleh. org bkn nyer hentikan trus tusyen tu, rehat kjp jer"    dpt dosa free..huhu... ble dah masuk blk tu mksudnyer esok la br kuar..huhu... menangis sorg2 mengenang nasib diri. cewahhh! ni sume dugaan dari Allah. klu btol2 hambNya nk wat kje Nabi s.a.w nie.. dia akan d uji sbb nk btol2 teguhkan iman. dalam blk tu sy terfikir, xcaya je rase sy wat mcm sahabiah dlu buat. ikot jejak diri diorg. masyaallah... sgt hebat percaturan Allah. aku bersyukur Kau telah memilihku Ya Allah.. so berlalu la sehari tanpa nusrah jemaah. mlm tu, k.siti kol ajak g jmper jemaah sbelom diorg pindah g umah lain. k.siti ajak g pagi sbelom sy g kje...

husband diorang cam ker isteri masing.masing?

        Pagi esknyer alhamdulillah Allah izinkan sy g jmper jemaah jap.sy ske dan diorg pon ske jmper sy. kami pluk cium dan sy dapat mkn pagi d sne..hehe.. lps tu diorg ikram sy..ckp srh sabau dan doa byk2 moga Allah pilih mak juga... mse salam nk blk.. sy nanges... sedih nk tggl diorg n sedih sy dh xleh g ikot jemaah lg.... diorg pon nanges gk.. insyaallah.. ader rezeki jmper lg.

       Tapi Allah maha kuasa, Allah pegang segala-galanya, d langit atau d bumi. Allah pilih sy lg utk g nusrah jemaah kt Wakaf Bharu. walaupun jauh cket tp sbb Allah dh pilih, sume jd mudah... smalam (14july) sy, cik yah, ank k.siti 3 org dan k.siti sme2 g kt jemaah. Jemaah Sri Langka gk.Alhmdulillah... kak siti ckp mse yg sy xleh g kt jemaah tu, diorg tnyer psl sy. k.siti ckp, zainab xleh dtg dh kt jemaah.huhu... cm malu pon ader.. dh nanges2 tp jmper blk.huhu... Subhanallah.. mmg xrugi g majlis nie..byk kelebihannya.. mase bayan cakap pasal kelebihan nusrah jemaah :
  • Allah pandang dgn 70 kali pandangan rahmat dan kasih syg sebelum memilih kita utk menghadiri majlis ini.
  • Barangsiapa berada di jalan Allah walaupun dalam masa sesingkat 1 perahan susu unta, maka wajib baginya SYURGA. 
  • Jemaah yang keluar ibarat org Muhajirin dan org yang nusrah jemaah ibarat org Ansar. Dan org Ansar mendapat pahala seperti pahala org Muhajirin. dan 1 subhanallah yg d ucapkn oleh org yg sedang kluar d jln Allah sama seperti 49milion kali ganda pahala.
  • Rasulullah doa kpd Allah supaya mmberkati org Ansar, berkati org Ansar, berkati org Ansar dan berkati keturunan org Ansar. dan Rasullullah berdoa supaya kubur baginda bersama-sama dgn org Ansar.
Nusrah jemaah kali ini adalah yg terakhir utk sy dgn jemaah Sri Langka nie..(tp klu Allah pilih smpai ke Machang pon sy g) lps nie diorg g Machang dan lps tu g KL n balik Sri Langka. kesempatan nie sy cedok byk2 ilmu diorg. diorg ajar sy bacaan yg perlu d baca dlm soat hajat yg  2 rakaat dan 4 rakaat, doa2 yang perlu d amalkn, belajar amal sunnah dan macam2 lagi.sangat banyak manfaat yg sy perolehi dari diorg.. mmg xdapat klu stakat masuk kuar kuliah.  

DENGAN SEDIKIT PENGORBANAN ALLAH AKAN BAGI KEFAHAMAN.

           Moga Allah akan pilih kita lagi utk nusrah jemaah, jemaah2 lain dan Moga Allah istiqomahkan kita dalam usaha ini..INSYAALLAH...

2 comments:

  1. Salam...

    MasyaAllah...kuat betul korban & azam Zainab ye. Smoga Allah tingkatkn lg & kekalkan dlm usaha agama yg mulia ni.Kena ada keinginan, baru Allah bg faham.insyaAllah.

    Jemaah ni akan dtg KL ya, insyaAllah azam nk gi nusrah juga. Skrg ni pun jemaah masturat tgh byk msuk kat halqah sni. Esok pulak jemaah dr Makasar,Sulawesi dtg ke Puchong. Nusrah lagi..dan lg..dan lg...insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. wslm...
    moga kita sme2 istiqomah..

    a'ah kak, diorg g kl dlu b4 blk sri langka 21hb nie. bestnyer ader jemaah g sner.. mari kita sme2 nusrah.insyaallah

    ReplyDelete

awak best!!