‘Jagalah ALLAh, Allah pasti menjagamu!’


Trima KaSeH Sumer... (^.^)

Wednesday, June 30, 2010

ta'lim masturat (25 jun 2010)

assalamualaikum...

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg maha mengasihani

Alhamdullillah Allah pilih ana lg utk ke majlis ilmu, majlis ta'lim masturat di Dusun Raja walaupun lewat sampai.

minggu ni tak ramai sangat yang datang berbanding minggu lepas. tak pelah myb ader keuzuran. eh ana tak tahu la klu pompuan uzur bleh join tak ta'lim nie sbb ana tgk ader student2 kat citu xmasuk ta'lim tp dok dlm blk diorg..myb uzur kot.

mase ana sampai ader sorg tgh baca kitab. pasal siwak (bersugi)

lepas tu mak die lak ckp pasal 6 sifat sahabat, mmg bagos r diorg sekeluarga nih, sume wat kje agama.. mak ayah smpai anak2.. moga ana pon mcm tu insyaallah.

adab-adab ta'lim
  • berwuduk
  • sembahyang sunat taubat sebelum ta'lim
  • ikot mase
  • duduk rapat-rapat sebab syaitan ader bwk 3senjata die
  • dengar elok-elok
mase kita hadiri majlis ilmu, syaitan dah siap sedia dah bawak alat-alat die.. bukan nk berjual kat kita tp nk suruh kita jadi lalai.die bawak 3bnder. pertama Lipstick, kedua celak dan ketiga tongkat.
  • syaitan bawak lipstick bukan sebab nk jadikan bibir kita mungil. tp die nk kita bercakap / berborak supaya kita dan kawan kita tak dengar aper yang di beritahu.
  • celak pula supaya kita jadi mengantok,lali...kpale menerawang ingt wedges, kerja, makan dn sebagainya...
  • tongkat nie pula die bawak bkn sbb ikot sunnah. tp sbb die nk ketok2 kita. nk pukul2 badan kita supaya kita jadi tak senang duduk. lenguh sana, lenguh cni.. nk belunjur la. nk baring la.. macam2.. gatal la.
oleh sebab itu... kita perlu amik wuduk dlu.sbb syaitan xmasuk dekat. then mase dalam ta'lim tu kne duduk rapat2.. jangan bagi ruang pada syaitan utk mengisi kekosongan itu. then kita kne tahan.jangan ngantok! jangan dok bercakap n jangan gerak banyak2 sbb kita tak leh kalah ngn syaitan. kita tahu dah kita ngntok sbb syaitan dah pakaikan celak kt kita, kita rse gatal mulut nk bercakap sbb syaitan dan pakaikan lipstick cap ayam kt bibir... kita rse lenguh-lenguh sbb syaitan dah ketok kita pakai tongkat die tu.. so kita kne bertahan! insyaallah setiap pengorbanan Allah akan balas.

(nk mncelah jap sbb tercakap pasal pengorbanan)
ader satu cerita pada zaman Rasullullah s.a.w. nama die Abdullah Ibnu Mathum r.a. sahabat Nabi s.a.w yang buta, rumahnya 2batu dari masjid Nabawi. Dia mintak keuzuran dari Nabi untuk solat fardhu kat umah jer.. pastu Nabi s.a.w tanyer die samada die dgr ke tak azan kat masjid. pastu sahabatnya itu berkata die dengar azan kat masjid tu... jadi Nabi suruh die smayang kat masjid.. di sebabkn die buta dan untuk mudahkan die, die telah mengikat kaki die ngan tali dari umah nya sampai lah ke masjid.. pada suatu hari d takdirkan Allah die telah terjatuh ke dalam lubang.. tp dia still lagi teguh dan kuat keimanannya untuk ulang alik ke masjid. untuk kali keduanya die terjatuh g kedalam lubang tp die still lagi g smayang kt masjid. pastu untuk kali ketiganya mase die nk jatuh dlm lubang syaitan telah menahannya dari jatuh dalam lubang... ha??syaitan laknatullah tolong sahabat Nabi?? pelik tuh. nape-nape?
syaitan tu cakap d sebabkn pengorbanan die utk ke masjid utk smyg fardhu dan d sebabkn kesusahannya ketika  jatuh lubang pada kali pertama Allah telah ampunkn seluruh dosa-dosa die, dan mase kali ke dua die jatuh lubang dan die bersabar, Allah telah ampunkn seluruh dosa ibu bapanya dan syaitan takot jika die jatuh lubang utk kali ketiganya maka Allah akan ampunkan seluruh dosa umat manusia......

subhanallah.. Allah maha penyayang, maha pemurah, begitu byk skali Allah bagi ganjaran pada kita kerana sedikit pengorbanan dan kesabaran....

sebab tu r kita kne wat sedikit pengorbanan, korbankn masa utk anak bini, utk kerja, utk berfoya-foya utk wat kje-kje Nabi s.a.w.. insyaallah Allah akan balas dgn balasan yang tak terhingga banyaknyer dan syurga yang tersangat indah.. we know dat we did something wrong n we know if we die now there's no heaven for us xcept hell.. but we still in the same mode doing things dat not in the right path.. kita nk tobat mase tua.tp mungkin jap agi kte mati. cne? xsempat la plk nk cari sejadah.

mari kawan-kawan kita lupakan dunia yang mungkin jap agi akan kita tinggalkan utk akhirat yang kekal abadi...

moga rahmat Allah dan hidayat Allah bersama dgn kita.. dan istiqomah utk segala amal yg kita lakukan.
BERTABAH!!

2 comments:

  1. Salam...

    Bagus..bagus...keje nabi keje yg mulia. Lapang2kan masa kita.

    ReplyDelete
  2. wslm... insyaallah. moga Allah balas dgn kebaikan

    ReplyDelete

awak best!!